Fogyatékos fejléc

Kerekesszék

A kerekesszék egy olyan közlekedési eszköz, amely a mozgássérülteket a helyváltoztatásukban segíti. A mozgássérültek közül a járóképtelen igénylik ezeket az eszközöket, hiszen a mozgássérültek egy része bot, járókeret vagy mankó segítségével képes mozogni.

A kerekesszékeket alapvetően két csoportra lehet bontani a kézzel hajtott és az elektromos meghajtású típusokra, azonban meg kell említeni a speciális szerkezetűeket, illetve a sport célúakat is. A kerekesszékere a típusuktól függetlenül vigyázni kell a tulajdonosának és a segítőinek is. El kell kerülni a tűző napon vagy a nyirkos, nedves helyen való tárolást. A járművet vízben, hóban és sárban nem célszerű használni.

A kézzel hajtott kerekesszékek szerkezete ülésből, láb-, és háttámlából, fogantyúból és négy kerékből áll. Általában állítható a magasság, az ülés szöge, és a lábtámasz. Ezek a modellek olcsóbbak, mint az elektromos meghajtásúak. Emberi erő igénybevételével működnek, általában a bent üllő hajtja őket a tárcsák forgatásával. A sebességváltás, a kanyarodás, valamint a kisebb akadályok leküzdése is megoldható segítségével. Létezik olyan típusú kerekesszék, amit úgy alakítottak ki, hogy a segítő tudja csak tolni. Korházakban és repülőtereken használják ezt a variációt. A kézzel hajtott járművek általában 125 kg teherbírásúak. Így ennél a típusnál gondban lehetnek az extrém súllyal rendelkező mozgássérültek.

A mindennapi használatra alkalmazott kerekesszékek között vannak merevek és összehajthatóak. A merevek könnyebbek, sok kicsi mozgó rész, valamint a tartósan rögzített kapcsolat jellemző a típusra. A háttámlája lehajtható, és a kerekei kivehetők, így autóban is könnyen lehet szállítani. Az összehajtható kocsikat főleg betegszállításra használják.
A kerekesszék kialakítását az egyéni igények is befolyásolhatják, de minél testreszabottabb egy kerekesszék, annál drágább. Az olcsóbb típusok nehezek, és csak ideiglenesen ajánlott őket használni. Az ultrakönnyű típusú modellek a legköltségesebbek, azonban a legkényelmesebbek. Az alapfelszereltség mellett megjelennek kiegészítő elemek, ide tartozik a biztonsági öv, szeméttől védő korlát, sárhányó, különböző extra támaszok, italtartó.

Az elektromos kerekesszékek jóval drágábbak. A kézzel hajtott kerekesszékeknek az a legnagyobb hátrányuk, hogy nagy teljesítményt igényelnek a mozgatáshoz. Az elektromos kerekesszéket az elektromos áram hatja, az ülés alatt található a motor, amelyek az akkumulátor táplál. Az irányításra alkalmas vezérlő az egyik karfán található, ezt a használó különböző testrészeivel kezelheti, ma már akár a fejmozdulataival is. Ha ezt a vezérlőt kikapcsolják, egy másik személy tolhatja is az eszközt.

Szerkezetileg más a felépítésük, mint a kézzel hajtott típusúaknak. Merev váz és kisebb kerekek jellemzőek, a négy kerék mellett hat kerekes modellek is megjelentek. Az alvázon lehet olyan alkatrész, amely a kerekek megemelése által segít átjutni az akadályokon.

A speciális kerekesszékek közé tartoznak a kistermetűeknek és a gyereknek készített eszközök, illetve ide sorolhatók még az egyeletlen talajra tervezett modellek is.
A különböző sportokhoz,- kosárlabdához, rögbihez, futáshoz, teniszhez- a mozgássérültek más típusú kerekesszéket használnak. Eltérő felépítésűk van, mint a mindennapokra szánt kerekesszékeknek. Vázuk merevebb, ultrakönnyűek, a kerekeik az éles kanyarodás elérése miatt üregesek. Ezek az eszközöket csak sportolásra használják.

Vannak olyan élményparkok, ahol ki lepet próbálni, hogy milyen az élet kerekesszékben. Ez a kezdeményezés azért is nagyon fontos, hogy az emberek másképp viszonyuljanak mozgássérült társaihoz, és átérezzék a közlekedési nehézségeiket. A közlekedésben ugyanis nagyobb figyelmességre és szervezettségre lenne szükség ahhoz, hogy a mozgássérültek önállóan tudjanak utazni.

KapcsolatAdatvédelmi NyilatkozatOldaltérkép
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.